introductie profiel inzetbaarheid projecten contact

 

Welkom op de website van B & D projects in logistics!

B & D projects is een eenmanszaak van Ben Dijkstra. Ik ben hier in 1997 mee gestart nadat ik 15 jaar waardevolle kennis en ervaring heb opgedaan bij o.a. Albert Heijn en Christian Salvesen.

Sinds 2008 ben ik oprichter van het transportplatform Truck Infolink B.V..

In de afgelopen jaren heeft B&D projects zich bewezen als een professionele betrouwbare, betrokken en vernieuwende partner in logistiek advies en management. De grootste successen realiseer ik met mensen, want: “logistiek is mensenwerk”!

Op deze website vertel ik u graag meer over mijn achtergrond, inzetbaarheid en gerealiseerde projecten. Neem gerust contact op voor aanvullende informatie en/of een oriënterend gesprek.

Ben Dijkstra.

Profiel

Van oorsprong ben ik opgeleid aan de HTS Autotechniek in Apeldoorn. Na een aantal jaren in de carrosseriebouw heb ik de overstap gemaakt naar de logistiek. In die periode ben ik actief geweest als logistiek adviseur, service manager en vestigingsmanager.

Gaandeweg mijn loopbaan kwam ik er achter dat mijn hart vooral ligt bij het ontwerpen en implementeren van logistieke processen. In 1997 heb ik besloten als zelfstandig consultant verder te gaan om de opgedane kennis en ervaring toe te passen en verder uit te bouwen.

Sindsdien heb ik een groot aantal projecten en interim management opdrachten uitgevoerd. Voornamelijk bij retailbedrijven en producenten en/of leveranciers aan de retail. Het management van de goederenstroom naar winkels is de laatste jaren de hoofdactiviteit geweest. Sinds 2008 ben ik mede-eigenaar van het Transportplatform Truck Infolink B.V..

Mijn kracht ligt in een goede mix van denken en doen. Naast het maken rapporten en het geven van presentaties, neem ik ook graag het implementatie traject voor mijn rekening. Actief zijn van werkvloer tot directiekamer is iets waar ik veel voldoening uit haal en probeer altijd te zoeken naar oplossingen waarin mensen en middelen op alle niveaus optimaal aan de gewenste processen bijdragen.

Naast het lidmaatschap van VLM, het bezoeken van congressen en bijeenkomsten maak ik deel uit van de L8. Dit is een modern gilde waarin 8 logistieke professionals kennis en ervaringen uitwisselen en elkaar helpen met feedback en advies op uiteenlopende gebieden.

Opleidingen

1975-1981 Atheneum B in Raalte

1981-1985 HTS Autotechniek in Apeldoorn, afstudeeropdracht bij DAF Trucks Eindhoven.

1986-heden Diverse in- en externe opleidingen, zoals

  • het houden van functionerings- en beoordelingsgesprekken

  • Menselijk gedrag in een organisatie

  • Zelfsturing en coaching in een Organisatie, Marezate.

  • Analyse van Organisatie problemen, TU Delft, prof. ir. J. in 't Veld.


Werkgevers

  • Spijker B.V., Mercedes Benz dealer Nijkerk, hoofd carros­seriebouw constructie en schade.

1986-1990.

Leiding geven aan 17 medewerkers, 24-uurs operatie, technisch en commercieel verantwoordelijk. Implementatie van nieuwe automatisering, ontwerpen, calculeren en bouwen van vrachtwagencarrosserieën.

  • Albert Heijn B.V. Zaandam, directoraat logistiek & distributie, medewerker afde­ling Centraal Transport, 03/90-08/93.

Ontwikkelen en onderhouden kostprijs calculatiemodel ter ondersteuning van transporttarief onderhandelingen van vervoerders. Financieel- en operationeel beheer eigen wagenpark van 150 getrokken eenheden en 200 wissellaadbakken. Ondersteuning verlenen bij het ontwikkelen van een sale- and leaseback constructie voor het eigen wagenpark en vaststellen van randvoorwaarden t.b.v. financiële- en operationele hoofdstukken in de sale- and leaseback contracten. Ontwikkeling van een nieuw transportconcept: roll-on/roll-off oplegger, ontwikkelen nieuw diepvriesdistributie concept: Polarbox. Bij de laatste ondersteuning verleend bij de calculatie van verwachtte operationele kosten van verschillende nationale diepvriesdistributie scenario’s.

  • Albert Heijn B.V. Zwolle, verscentrale, bouw en logistieke inrichting nieuwe verscentrale, opstart 08/93-03/94, servicemanager filialen 03/94-03/95.

Projectleider van het ontwerp/implementatie/uitvoeren van een nieuwe logistieke inrichting d.m.v. cross-dockafhandeling aansluitend op de “vandaag-voor-morgen” uitgangspunten. Verantwoordelijk voor het uitschrijven/uitvoeren en toewijzen van een inschrijftender t.b.v. uitgaande transport. Verantwoordelijk voor ontwikkelen, implementeren en onderhouden expeditieschema inkomende en uitgaande ritten. Opstellen operationele budgetten warehouse en expeditie en het bewaken van de operationele targets en serviceperformance cijfers van het warehouse en de expeditie. Verantwoordelijk voor de afdeling customer service. Het starten van een nieuwe management aanpak in het filialen serviceteam gebaseerd op zelfsturing.

  • Christian Salvesen Nederland B.V., 03/95-02/97: vestigingsmanager diepvrieswarehouse Nijkerk, 15.000 palletlocaties, 15 vervoerseenheden, opslag/orderpicken en distributie, multi-customer.

Leiding geven aan 24 medewerkers. Acquisitie in de Nederlandse koel- en vriesmarkt inclusief het maken van kostprijscalculaties t.b.v. aanvragen door prospect. Het ontwerp/bouwen/implementeren van een nieuw warehouse management systeem (RF gestuurd). Het opzetten een nieuwe expeditiestructuur, het opstellen van investering en operationele jaarbudgetten. Het ontwerpen en inrichten van een nieuwe diepvriesdistributie operatie voor twee middelgrote retail organisaties Prisma Food Retail en BONI supermarkten.



Beschikbare tools en vaardigheden


  • Mapping tool t.b.v. geografisch analyseren van logistieke- en commerciële kenmerken. Deze tool kan snel een visuele weergave maken van databestanden welke georiënteerd zijn op plaatscoördinaten tot op postcode 5 niveau.

  • Simulatie simuleren warehouse- en productie processen t.b.v. ontwerp en optimalisatiestudies.

  • Routeplanning ritplanning pakketten waaronder EVO Ritplan 7, Shortrec en Intertour.

  • CAD/CAM teken pakketten

  • Database en informatie verwerking op basis van Microsoft Access grote gegevensbestanden uit diverse omgevingen downloaden en geschikt maken voor strategische analyse.

  • Groot rijbewijs en Chauffeursdiploma


Inzetbaarheid

  • Interim-management Ik ben inzetbaar als projectmanager en operationeel manager warehouse , productiemanager en transportmanager.

  • Advies en ondersteuning Als ontwerper van logistieke processen ben ik inzetbaar op strategische en operationele activiteiten in transport. Tevens heb ik veel ervaring in planning en forecast van goederenstromen in productie en/of warehouses.

Projecten

  • A.S. Watson ( Health & Beauty Continental Europe) BV, (Kruidvat, Trekpleister).
    Opdracht vanaf oktober 2007 tot jan 2008.
    Kruidvat heeft B & D projects gevraagd een quick-scan van de transport planning te maken. Dit heeft geleid tot een complete scan van de knelpunten in de goederenstroom in het DC en naar de winkels. Naast een set aanbevelingen is ook een stappenplan ontworpen voor de korte en middellange termijn.

  • JUMBO Supermarkten B.V.
    Opdracht vanaf juni 2007 tot juni 2008.
    JUMBO Supermarkten heeft de hulp van B & D projects ingeroepen bij een grote herstructurering van het transport naar de winkels. In samenhang met de ontwikkeling van een nieuw planmodel moeten vervoerders en het eigen vervoersbedrijf gaan werken volgens een nieuw vervoersmodel. Het onderzoek, de discussie en de uitvoering is in handen van B & D, in week 46 2007 is een eerste wijziging in ritschema’s met bijhorende organisatorische wijziging opgeleverd.

  • SPAR Holding B.V.
    Opdracht vanaf augustus 2007 lopend.
    SPAR supermarkten krijgen eind 2007 een instroom van 100 nieuwe winkels. Een DC herallocatie samen met nieuwe vervoersstructuren moeten ontwikkeld worden om deze instroom te kunnen realiseren. B & D maakt samen met het management een eerste blauwdruk en is actief in begeleiden van de transportsimulaties.

  • Leen Menken Distri-services.
    Opdracht vanaf april 2006 tot medio 2008.
    Leen Menken verzorgt de warehousing, orderpick en distributie van diepvries en gekoelde producten voor o.a. Kentucky Fried Chicken, Délifrance, Burger King en Subway. Een nieuwe invulling van het transportbureau het verzorgen van opleiding in ritplanning en ritrecapitulatie is uitgevoerd. Lopende dit project is ook een aantal optimalisatie projecten in transport en warehousing uitgevoerd en daaruit voortvloeiend aangesteld als (interim) operationeel manager.

  • BK gas en Vialle alternative fuel systems - GasFX.`
    Opdracht vanaf september 2005 tot begin 2007.
    GasFX is een samenwerking tussen BK gas en Vialle alternative fuel systems. BK gas levert autogas aan 400 verkooppunten in Nederland, Vialle is producent en leverancier van autogassystemen. GasFX garandeert een vaste lage inbouwprijs van een autogassysteem en een brandstofkorting. Autogas is hernieuwd in de belangstelling waardoor er capaciteitsproblemen bij de inbouw zijn ontstaan. Voor de korte en lange termijn zijn door B&D oplossingen aangedragen. Naast fysieke capaciteitsuitbreiding zijn ook verbeteringen in de inbouwprocessen en de administratieve afhandeling voorgesteld. In de loop van 2006 worden deze geïmplementeerd.

  • SPAR Holding B.V.
    Opdracht vanaf augustus 2004 tot en met juni 2005.
    Voor de SPAR organisatie in Nederland is een strategisch plan gemaakt welke moet leiden tot een reductie van het aantal stops en aanzienlijke lagere transportkosten. Na akkoord is B&D opgetreden als projectleider in de uitvoering op DC Zevenbergen en DC Alkmaar. Waar o.a. nieuwe plantechnieken, planprocedures en een totaal nieuwe managementopzet zijn gestart. De ritplanning is verbeterd door een implementatie van het EVO Ritplan 7 pakket.

  • FACOM gereedschappen B.V., gereedschappen groothandel Benelux.
    Opdracht vanaf maart 2004 tot en met november 2004.
    Maken strategisch plan t.b.v. de sluiting van het magazijn Nederland. Inclusief verhuizing en integratie van deze activiteiten in het magazijn België. Na akkoord in mei 2004 verantwoordelijk voor de operationele uitvoering van het strategisch plan. In oktober 2004 project met succes afgerond.

  • VOMAR voordeelmarkt B.V., regionale retail organisatie met 40 winkels.
    Opdracht vanaf juni 2003 tot en met februari 2004
    Doel: reductie uitgaande en binnenkomende transportkosten met 10%. Voorbereiden en uitvoeren nieuwe tariefonderhandelingen met de vervoerders. Afspraken over een nieuwe tariefstructuur en nieuwe transportcoördinatie maken. Plan van aanpak maken voor het wijzigen van de transportcoördinatie en recapitulatie. Deze implementeren m.b.v. ritplanning pakket EVO Ritplan.

  • Hendrix Meat Group, onderdeel van Nutreco NV, tweede vleesleverancier aan de retail in Nederland.
    Opdracht van september 2002 tot voorjaar 2003.

    Ontwerpen en implementeren nieuwe logistieke operatie voor de belevering van 250 franchise ondernemers van de Super de Boer formule, in samenspraak met Laurus Supermarkten N.V.

  • Quantore Europe B.V., een van de grootste kantoorvakhandel leveranciersverenigingen van Europa.
    Opdracht van februari 2002 tot en met juni 2002.
    Uitvoeren basisstudie voor nieuwe logistieke inrichting (van leverancier tot klant) na de fusie tussen twee organisaties Veneka B.V. Beuningen en het C.I.B. Den Bosch. Twee totaal verschillende organisaties in operatie, cultuur en klanten zijn gefuseerd. Dit vraagt om een degelijk stappenplan om te komen tot een flexibele en goedkope supply chain. In de eerste studie is sluiting van het magazijn in Den Bosch geadviseerd.

  • Friesche Vlag B.V., belangrijke leverancier van dagverse zuivel, toetjes en koffieverrijkers.
    Duur: van april 2001 tot februari 2002.

    Ontwikkelen van een oplossing die een directe verbetering realiseert in planning & control van de totale supply chain. Rekening houdend met de huidige situatie en een toekomstig scenario waarbij sluiting van een van de belangrijkste vestigingen is voorgenomen. Uit dit project is een rolling forecast, een praktisch plan model en een performance registratie ontwikkeld en daarna in de organisatie geïmplementeerd d.m.v. het opzetten van een nieuwe afdeling. Als tweede opdracht is een supply chain visie ontwikkelen voor de totale organisatie.

  • Vietnam Foremost Dairy Company, dochterbedrijf van Friesland Coberco International. De marktleider in het produceren en verkopen van UHT en SCM melkproducten in Vietnam.
    Duur: vier weken.

    Voor de UHT en SCM melkfabriek in Ho Chi Minh, Vietnam een logistieke blauwdruk ontwikkelen die het bedrijf als leidraad voor recent gerealiseerde uitbreiding in het warehouse grondstoffen, warehouse gereed product en productieafdelingen kan toepassen. Verder ook de opzet van een nieuwe uitbreiding van het warehouse met 6.000 m2 en het integreren van de lopende processen in nieuwe logistieke structuur.

  • Vervoerders MBI betonindustrie, projectleider in het (tweede start) oprichten van een transport BV die één logistieke dienstverlener moet worden, i.p.v. 13 afzonderlijke vervoerders, voor de betonfabriek MBI te Veghel.
    Looptijd: 6 maanden.

    Procesbegeleider in een omgeving van zelfstandige vervoerders die na tientallen jaren concurrenten van elkaar geweest te zijn nu samen een BV willen vormen voor deze grote opdrachtgever. Nieuwe BV opgericht inclusief personeel en overgedragen aan de vervoerders.

  • West Africa Milk Company (Nigeria) PCL, dochterbedrijf van Friesland Coberco International. De marktleider in het produceren en verkopen van EVAP melkproducten in Afrika.
    Duur: vier weken.

    Voor de EVAP melkfabriek in Lagos Nigeria een logistieke blauwdruk ontwikkelen die het bedrijf als leidraad voor grootschalige nieuwbouw en verbouw activiteiten kan toepassen. Het betreft de totale stroom van grondstoffenmagazijn, EVAP melk productie tot en met finished goods magazijn.

  • HACEKA B.V., interim manager logistiek. Producent van badkamer accessoires, world-wide leverancier aan agenten en projecten, in Europa tweede leverancier aan bouwmarkten en DHZ.
    Duur: 12 maanden.

    Upgraden van de logistieke organisatie, plannen tot outsourcing ombuigen naar een totale reorganisatie van de logistieke- en customer service organisatie. Sluiten van een DC operatie in Venlo en daarna integratie in bestaande magazijn Amersfoort. Implementeren EANCOM97 systeem met Intergamma en voorbereidingen voor paperless picken.

  • BIEZE B.V., Vers Logistiek B.V., interim directeur logistiek. Verse maaltijden- en salade leverancier aan groothandel en retail.
    Duur: 6 maanden.

    Het upgraden van de klantenperformance. Deze was na de nieuwbouw van een gekoeld warehouse, de implementatie van een nieuw computersysteem op een niveau uitgekomen welke niet meer acceptabel was voor de directie. Personele organisatie, automatisering en werkwijzen zijn volledig herzien. Strategisch raamwerk voor korte- en middellange termijn opgesteld voor de logistieke systemen en automatisering. Overdracht aan nieuwe warehouse manager. Het overbodig maken van de functie logistiek directeur.

  • Frits Zwijnenburg B.V., opzetten kostprijsberekening diensten, AGF groothandel, directe levering aan Nederlandse retail bedrijven, omzet 100 milj..
    Duur: 2 maanden.

    Het vaststellen van kostprijsingrediënten en het inzichtelijk maken van de huidige kostenopbouw. Het ontwikkelen van een eenvoudig operationele tool voor de kostenbewaking d.m.v. dagelijkse sturing op performance indicatoren. Het adviseren in de implementatie van een nieuw automatisering systeem, ontwikkelen nieuwe orderpick operatie.

  • Prisma Food Retail B.V., ontwerpen logistiek structuurplan houdbaar en vers voor de winkelformules GOLFF, Attent, Meermarkt, Vrije Vogel en Recramarkten, aantal afnemers : 900, omzet bedrijf 940 milj..
    Duur: 5 maanden.

    Het ontwerpen van een structuurplan logistiek inclusief een implementatie- en communicatieplan hiervoor. Het maken van kostprijscalculaties van directe kosten per geleverde rolcontainer in diverse logistieke scenario’s. Het vaststellen van de optimale verhouding in afleverfrequentie, assortiment en dropsize. Het adviseren in organisatiestructuur van de staf- en lijndiensten in de logistieke operatie. Het ontwikkelen van een logistiek beleidsplan inclusief een optimale DC allocatie. Het vergelijken van logistieke vergoedingen in directe klantleveringen versus crossdock en gecombineerde leveringen. Dit project heeft geresulteerd in een handzaam operationeel plan waarvan de eerste stappen ook door B & D geïmplementeerd zijn.

  • Friesland Diary Food, Foremost Friesland Thailand (PLC), opdracht: verbeteren leadtime performance in de leveringen van houdbare melk en drinkyoghurt, 50 artikelen, gemiddelde output: 70.000 colli en 100 ritten uitgaand transport per dag. Foremost Thailand is de op een na grootste melkfabriek in de wereld.
    Duur: 7 maanden.

    Doorlichten organisatie vanaf klantorder tot aflevermoment, kwantitatief en kwalitatief beoordelen van de customerperformance, ontwikkelen nieuwe commerciële- en logistieke structuren in de businessprocessen vanaf order tot levering. Het opzetten en inrichten nieuwe warehouse organisatie inclusief het aantrekken van nieuw management, ontwikkelen en implementeren nieuwe module transportplanning in warehouse managementsysteem, starten van de voorbereidingen t.b.v. EDI- en ECR projecten, ontwerpen nieuwe organisatiestructuur t.b.v. verbeteren material-resource-planning.

Contact

B & D projects in logistics
Ben Dijkstra
Betje Wolffstraat 20
2135 RS Hoofddorp
t 023 - 55 53 293
f 023 - 55 53 413
m 06 - 55 36 07 09
e ben.dijkstra@bdprojects.nl


Deze site maakt gebruikt van de Adobe swf-player. Klik op onderstaand icoon om deze te installeren.